Aktualności

Jak zarządzać teamem brukarzy?

Mimo rozwoju technologii, branża budowlana wciąż zależy przede wszystkim od ludzi. Pracownicy to nieodłączny element sukcesu każdej firmy. Umiejętnie prowadzeni przez właściciela lub szefa mogą stać się jej najcenniejszym zasobem. A jednak często nie przywiązuje się wagi do odpowiedniego zarządzania ludźmi.

Chcieć to móc

Pracownikowi przede wszystkim musi się chcieć. Skuteczne motywowanie podwładnych to spore wyzwanie, ale lista korzyści jest długa. Badania pokazują, że wysoka motywacja przekłada się na wysoką produktywność, czyli po prostu skuteczne wykonywanie zadań. Poza tym, zmotywowany pracownik nie szuka wymówek, ale rozwiązań. Nie boi się też wziąć odpowiedzialności na swoje barki. Dlatego warto poświęcić trochę czasu i energii i przyłożyć się do tematu. W końcu motywowanie pracowników to jeden z podstawowych obowiązków każdego szefa. A jak to zrobić?

Podstawa to uczciwe wynagrodzenie za wykonywaną pracę. Pracownik, który czuje, że nie jest odpowiednio wynagradzany, będzie miał niską motywację i przy pierwszej okazji odejdzie do firmy, która zaoferuje mu wyższą stawkę. A ciągła rotacja pracowników nie sprzyja budowaniu dobrego zespołu. Motywacja nie kończy się jednak na pieniądzach. Większość ludzi potrzebuje po prostu docenienia, a marchewka zazwyczaj działa dużo lepiej niż kij. Nie bój się chwalić pracowników za rzetelnie wykonaną pracę, a bardzo to docenią. „Dobra robota” – te dwa słowa są często bardziej motywujące niż pieniądze. A Ciebie kosztują dużo mniej.

Jasne zasady i współpraca

Kolejna rzecz – stawiaj przed pracownikami konkretne cele i dokładnie tłumacz im, czego od nich oczekujesz. Gdy jasno określisz wymagania, możesz sobie pozwolić na przydzielanie swoim ludziom ambitnych zadań. Pracownicy zwykle lubią wyzwania, jeśli są dla nich osiągalne. Pamiętaj też, że dobry cel to taki, który można potem zweryfikować. Skoro o ambicji mowa, doceniaj inicjatywę i nie bój się zaufać pracownikom. Jeśli dużo od nich wymagasz, odpłać się kredytem zaufania i nie patrz im na ręce przy każdej okazji. Samodzielny pracownik, który nie boi się podjąć decyzji, to skarb. Jednocześnie członkowie Twojego teamu powinni mieć świadomość, że każdemu może zdarzyć się błąd. Najważniejsze, żeby wyciągnąć z niego wnioski i nie popełniać tego samego dwa razy.

Optymalna komunikacja oraz atmosfera zachęcająca do współpracy to kolejne klucze do skutecznego zarządzania zespołem. I nie chodzi tu tylko o relację na linii szef-pracownicy. Zgrany zespół w branży brukarskiej to duży atut. Dobra atmosfera pomoże Ci wydobyć ze swoich ludzi to, co najlepsze. Szczególnie w niewielkich firmach, gdzie układy są zwykle mniej formalne. Dobra atmosfera pomoże Ci wydobyć ze swoich ludzi to, co najlepsze. Pracownicy powinni również czuć, że mogą polegać na sobie nawzajem. I w każdej chwili zwrócić się do innych z pytaniem czy prośbą o pomoc. 

Dokąd zmierzasz?

Coraz większe znaczenie dla pracowników ma też klarowna wizja firmy, która pochodzi oczywiście od szefa lub właściciela. Nic tak nie jednoczy jak wspólny cel i poczucie misji. A przecież praca brukarzy to coś więcej niż tylko układanie kostki. To współtworzenie przestrzeni, z której korzystają tysiące osób. Dobry lider musi wiedzieć, po co istnieje firma i w jakim kierunku zmierza. I umieć przekonać innych, że ich praca jest ważna.

Ostatnią rzeczą, ale być może najważniejszą w szeroko pojętej budowlance, jest dbanie o bezpieczeństwo. To oczywiste, że brukarze są bardziej narażeni na urazy w pracy niż np. osoby pracujące w biurze. W sektorze budowlanym BHP powinno być priorytetem. Pracownicy będą mieli większe zaufanie do szefa, który troszczy się o ich zdrowie i sam przestrzega procedur oraz stoi na straży wysokich standardów bezpieczeństwa. Specjalistyczna odzież robocza i buty ochronne to dopiero początek. Do tego oczywiście dochodzi zapewnienie wody czy regularnych przerw. Szczególnie, że w branży budowlanej długie godziny pracy to norma, nie mówiąc o wyczerpującym wysiłku fizycznym.

Oczywiście trzeba zdawać sobie sprawę, że każdy pracownik jest inny. Przede wszystkim to ludzie, którzy mają swoje własne poglądy, wartości i charaktery. Dlatego nie można podchodzić do nich „taśmowo”. Pewne rzeczy mogą działać lepiej na jednych, a gorzej na innych, ale wymienione przez nas zasady są dość uniwersalne i zdecydowana większość ludzi doceni szefa, który ich przestrzega. Ostatecznie i tak chodzi o uczciwość i szacunek wobec innych.